Γλώσσα ΣΤ – Ενότητα 1

28/08/2024
Μαθήματα Ενότητας

Α΄ - Ο θαλασσοπόρος

Λέξεις που μπορούν να με δυσκολέψουν

ρήμα Α΄ συζυγίας: ενώνομαι, συναντιέμαι

(ουσ.): το ακρωτήριο. Η λέξη αυτή χρησιμοποιείται από τους ναυτικούς.

Ο μεγαλύτερος ποταμός της Ρωσίας και της Ευρώπης, που χύνεται στην Κασπία Θάλασσα. 

Ο μεγαλύτερος ποταμός σε μήκος της Βόρειας Αμερικής και ο τρίτος σε μήκος σε όλη τη Γη.

(ουσ.) Μικρό φυτό που τα φύλλα του έχουν πολλές μικρές προεξοχές σαν τρίχες.

(ουσ.)Αναρριχητικό φυτό με γυαλιστερά και βαθυπράσινα φύλλα.

Ο κισσός, όταν αναπτύσσεται, αποκτά πυκνό φύλλωμα. Έτσι, μοιάζει με πράσινη κουρτίνα που μόλις έχει βλαστήσει, όπως φαίνεται σε αυτή τη μεταφορά.

Ναυτική έκφραση που τη λέει αυτός που δίνει το ρυθμό σε όσους τραβάνε κουπί.

(ουσ.) Το μπροστινό μέρος του πλοίου. Βάζω πλώρη: Ξεκινώ ένα ταξίδι με συγκεκριμένο προορισμό.

Είναι η διώρυγα που συνδέει τη Μεσόγειο με την Ερυθρά θάλασσα στη βορειοανατολική Αφρική.

η Κωνσταντινούπολη

Πρωτεύουσα κράτους με το ίδιο όνομα στην Κεντρική Αμερική.

Πώς χρησιμοποιούμε τους χρόνους του ρήματος
Ακούμε

Β΄ - Τα ψάθινα καπέλα

Οι χρόνοι του ρήματος

Λέξεις που μπορούν να με δυσκολέψουν

Λόφος στο κέντρο της Αθήνας

(ουσ.): χώρος του σπιτιού που χρησιμοποιείται για την υποδοχή των επισκεπτών ♦ ΣΥΝ.: σαλόνι.

(ουσ.): το βλήμα κάθε πυροβόλου όπλου, το οποίο είναι συνήθως κυλινδρικό και στη μια άκρη έχει σχήμα κώνου.

Ο μεγαλόσωμος σκύλος, συνήθως σκούρου χρώματος, το μαντρόσκυλο.

(ουσ.): Πτηνό με μακρύ ράμφος και πλούσιο φτέρωμα, που έχει πορτοκαλί και καστανό χρώμα, εντυπωσιακό λοφίο και μακριά ουρά.

Πώς περιγράφουμε ένα αντικείμενο
1. Γενική εντύπωση

Με βάση τις λεπτομέρειες που έχουμε συλλέξει γι’ αυτό:

  • Λεπτομέρειες – Επιμέρους εικόνες
  • τέλος, να αναφέρουμε κάποιες δικές μας σκέψεις για το αντικείμενο αυτό, μεταξύ των οποίων είναι και τα συναισθήματά μας, πώς νιώθουμε για το συγκεκριμένο αντικείμενο.

Ποιο είναι το αντικείμενο αυτό (π.χ. το αγαπημένο μας παιχνίδι, το σπίτι της γιαγιάς).

Ποιο είναι το αντικείμενο αυτό και πού βρίσκεται. Πώς αποκτήθηκε (γενικά ποιος είναι ο ιδιοκτήτης του και πώς το απέκτησε).

Ποιο είναι το σχήμα του, το μέγεθός του, το χρώμα του, τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του, από τι είναι φτιαγμένο κ.λπ.

Καταγωγή, προέλευση.

Όλες τις πληροφορίες που αφορούν την αξία του, τη χρήση του, την ποιότητά του και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του (αν είναι ακριβό ή φτηνό, πώς χρησιμοποιείται, αν είναι καλής ή κακής ποιότητας κτλ.)

Κάποιο περιστατικό που με συνδέει μαζί του (π.χ., μια μικρή ιστορία με μένα κι εκείνο πρωταγωνιστές).

Συναισθήματα και σκέψεις για αυτό και για όλα τα παραπάνω.

Προσοχή !!!

Μια περιγραφή, προκειμένου να είναι επιτυχημένη, πρέπει να:

  • γίνεται με τάξη και σειρά (να μη γράψουμε ανακατεμένες προτάσεις, που δε συνδέονται νοηματικά και συντακτικά η μια με την άλλη).
  • χρησιμοποιούμε χαρακτηριστικά επίθετα και γενικά επιθετικούς προσδιορισμούς κάθε είδους (π.χ. μετοχές) που θα μας βοηθήσουν να αποδώσουμε με ακρίβεια και σαφήνεια την εικόνα του πράγματος που θέλουμε να περιγράφουμε. Επίσης φροντίζουμε να χρησιμοποιούμε και τοπικούς προσδιορισμούς (επιρρήματα, εμπρόθετους προσδιορισμούς κ.λπ. που δηλώνουν τόπο), αφού η περιγραφή σχετίζεται με το χώρο.
  • προσέχουμε τη χρήση των χρόνων των ρημάτων. Σε μια περιγραφή αντικειμένου χρησιμοποιούμε συνήθως ενεστώτα, μπορεί όμως να χρησιμοποιήσουμε και παρελθοντικούς χρόνους, αν το αντικείμενο που περιγράφουμε δεν υπάρχει πια.
  • Για την περιγραφή ενός αντικειμένου που εξακολουθεί να υπάρχει και σήμερα, χρησιμοποιούμε παροντικούς χρόνους αλλά για την περιγραφή ενός αντικειμένου που υπήρξε στο παρελθόν (π.χ. μια πολιορκητική μηχανή) και σήμερα δεν υπάρχει ή δε γνωρίζουμε αν υπάρχει χρησιμοποιούμε παρελθοντικούς χρόνους.

Συχνά, τα αντικείμενα που περιγράφουμε είτε μας ανήκουν είτε μας συνδέει κάποιο σχέση με αυτά. Σε αυτή την περίπτωση, μπορούμε να αναφέρουμε και τα παρακάτω:

  • Πώς αποκτήσαμε το συγκεκριμένο αντικείμενο ή ποια σχέση έχουμε με αυτό;
  • Κάποια γεγονότα ή περιστατικά που συνδέονται με αυτό.
  • Τις προσωπικές σκέψεις και τα συναισθήματά μας γι’ αυτό.

Όταν περιγράφουμε ένα αντικείμενο, πρέπει:

  • να γράψουμε με τάξη και σειρά, δηλαδή οι προτάσεις μας να μην είναι ανακατεμένες και να βγάζουν νόημα.
  • να χρησιμοποιούμε πολλά επίθετα καθώς και παρομοιώσεις, που θα μας βοηθήσουν να παρουσιάσουμε με ζωντάνια και με ακρίβεια την εικόνα του αντικειμένου που θέλουμε να περιγράφουμε, να χρησιμοποιούμε λέξεις και φράσεις όπως πάνω από, κάτω από, δίπλα, στο πίσω μέρος, μπροστά, στ’ αριστερά, στα δεξιά κ.ά. που μας βοηθούν να παρουσιάσουμε πού βρίσκεται το καθετί.

Γ΄ - Ταξιδεύοντας με ελέφαντα

Η έκφραση της έννοιας του χρόνου στη γλώσσα.

Δ΄ - Δυο μέρες στο βουνό